Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Tuesday, July 9, 2013

BERAPA BANYAK POS MALAYSIA DAH MAKAN DUIT CUSTOMER ???!!!

Hari nie...tengahari tadi, aku menempuh bumi Tebrau yang kebasahan kehujanan ke pejabat Poslaju Ungku Mohsin untuk mengepos parcel kepada customer merangkap ex-schoolmate di MRSM Terendak dulu ~ Ana & Anie. Parcel nie consider as superduper-urgent kerana itu aku selamba je redah hujan...customer first kan! :-)

Itu bukan topik aku nak story dalam post kali ini..tapi benda yang lebih aku concern now is.. charge perkhidmatan Poslaju itself.

Parcel aku tadi seberat 3.615kg dan selepas borang diproses, petugas kaunter yang merupakan seorang lelaki yang kecil comel memberitahu yang harga dikenakan adalah RM29.20.

Aku tak terkejut, sebab berat giler okeh! Ye lar.. Set Serunding 2, Cake Gift Set, Herbalife lagik...Pinggan Tupper lagik... kira berbaloilah..

Dan entah dari mana datang minat aku..kalau sebelum nie biasanya aku dah bayar baru aku tengok resit..kali ni aku check resit dulu baru bayar...(actually aku dah hulur RM30.00, tapi mamat kecik comel tu tanya aku ada 20 sen tak.. well, typical Malaysia la kan..mana2 ko pergi pun mesti mintak duit kecik.. apsal masa aku kat UK dulu.. beli brg GBP2.11 dan bayar GBP3.00 diorg x pernah plak tanya "Do you have 11 Pence?"  Huhh...)

Masa nielah aku tergerak nak tengok resit. Camnie rupa resitnya:


Clear as mud?
See what I mean?

Jika kurang jelas, meh aku jelaskan in details.

Bayaran pos: RM22.00
Cukai: RM1.65 (6%)
Surcharge: RM3.30
Value Added: RM2.20
Jumlah: RM29.15

JUMLAH RM29.15 OKEY! TERTERA CLEAR DI SANA ROUNDING ADJ: RM0.00 !!!!

Apa yang aku sangat concern now is, apa kejadahnya petugas Poslaju tu memandai-mandai buat round adjustment sendiri ke RM29.20???

Nak tau pasal rounding adjustment mechanism? Baca di SINI

or let me summarise it in short:

The Rounding Mechanism only applies to the total bill amount (including goods and services subject to tax) and not on individual items. The total bill amount that ends in 1, 2, 6 and 7 sen will be rounded down while 3, 4, 8 and 9 sen will be rounded up to the nearest multiple of five (5) sen.



So, faham now?

Isu takde duit tukar, that is not our problem. As a service provider.. they must prepare duit 5 sen banyak-banyak setiap hari. There is no reason to say "Maaf kami takde duit tukar" ... they must be aware about the rounding mechanism, bukan nak menipu pelanggan...

Bayangkan aku kena cekau 5 sen tadi...

What with another 1000-2000 customer yang datang hari ini? Mungkin lebih... sebab Ungku Mohsin tu Pusat Poslaju Johor Bahru...

What with another thousands of Pos Office around Malaysia?

Hei korangggg... sedar tak apa hukum makan duit haram?

Jangan sedap-sedap je... korang diberi kerja tolonglah tunaikan dengan amanah. Sebab duit gaji korang tu...buat bagi anak bini makan..buat hantar duit kt mak bapak kt kampung tau...!!!

So, moral of the story di sini... untuk semua para peniaga online dan juga kepada semua orang awam lah.... tolong check betul-betul resit Poslaju ke.. Parcel Pos ke..atau apa-apa saja agar korang tak kena macam aku!

1 org = 5 sen Pos Malaysia 'untung' atas angin
10 org = 50 sen Pos Malaysia 'untung' atas angin
1000 orang = RM50 Pos Malaysia membina 'saham' ke neraka
Berapa juta pelanggan Pos Malaysia..dan setahun ada 365 hari dan average working day ambiklah 200 hari (roughly)... korang kiralah sendiri berapa banyak duit rakyat yang Pos Malaysia dan makan!

Tadi bila aku perasan yang mamat kecik to over charge aku... aku cakap dengan dia.. "Apsal RM29.20, bukan ke RM29.15?"
Beliau dengan muka yang tak berdosa jawab "Kalau takde 20sen 15sen pun boleh la"

Hoi waklu...ko bodoh ke apa? Ko sedar tak apa ko cakap?

Aku malas nak buat debat perdana kat sana lagipun aku rushing tadi waktu lunch nak abis dah...and sebab aku ada 15sen... aku bayar dan terus balik office dengan nawaitu nak publish Post nie secepat mungkin! (tapi terbantut sebab boss suh gi training sekejap..argkhs!)

Come on la!
Berdosa tau tak... BERDOSA...
Bonus pekerja Pos Malaysia besar tak?

Gerammmm... mentang-mentanglah Pos Malaysia tu satu je..takde Posdua ke.. Postiga ke... sedapla ko ganyang poket rakyat....

So, please la... check bebetul resit korang sebelum bayar kat petugas kaunter.


Last but not list..
kalau ikutkan data yang printed on my receipt...
Nama mamat kecik tersebut adalah Ariff

(pernah kantoi ada love bite kat leher dia tahun lepas.... weks!)

No comments:

Post a Comment