Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Friday, April 20, 2012

BILA ULSER MENYERANG MULUT :(

I hate ulser mulut... uwaaa.. masa kecik-kecik dulu aku selalu juga diserang dek ulser ini sampai ke level yang aku boleh ingat lagi... banyak sangat dlm mulut and aku makan bubur guna straw okeh! I am not sure dan tak pernah tau, ulser nie selain dari puncanya iaitu panas dalam, adakah ianya penyakit keturunan or something? Sebab masih ingat dulu (and sampai sekarang), mak aku selalu kena ulser. And adik aku juga..sampai terjuih-juih bibir masing-masing nak menggayakan perit pedih bisanya ulser itu... issskk...seksa woooo....

Ulser juga dikenali as Mata Ikan... tapi kalau dengan family, aku ckp Sakit Mulut jek dorang faham ler... lately, pada usia menginjak dewasa ini aku jarang kena.. adakah mungkin sebab aku banyak minum air... anak2 aku pun mcm x pernah kena jek.. maybe kena sekali dua kot... tapi aku sekarang sedang menghidapi ulser. Uwaaa...!! As a pemakan tegar, ulser menyeksakan...!!

Duluuuu masa kecik-kecik everytime kena ulser, mak aku akan sapukan ulser itu dengan sejenis ubat serbuk yang dibeli dari kedai singseh (kedai ubat cina). Ubat itu berwarna hijau dan diletakkan di dalam botol kecil. Rasanya macam herba-herba cina gitu. agak perit sebab serbuk terkena ulser yang macam luka terbuka kan...

Until one day mak aku perkenalkan ubat yang lebih praktikal iaitu Bonjela :) Bonjela nie memang terkenal as ubat ulser.. kat mana-mana pun ada jual... hatta kat UK pun ada..ianya turut berguna untuk menghilangkan sakit gusi untuk baby yang baru tumbuh gigi... Bonjela ini dalam bentuk gel, disapu pada ulser...macam pedih sikit but once dah disapu..sakit pada ulser itu akan hilang dan boleh la makan macam orang sihat sejahtera.

Bonjela

Dua hari lepas, oleh kerana dah tak tahan dengan kepedihan itu masa lunch, kebetulan aku makan dengan Mr. Z kat restorang yang di sebelahnya adalah kedai ubat cina, so aku pun singgah ke kedai tersebut untuk mencari ubat ulser. This time round, tuan kedai itu merekemenkan sejenis ubat dalam bentuk jel bernama Orased Jel. Jel itu dalam botol kecil yang dipekkan di dalam kotak hijau.


my testimonial... hmm.. so far aku suka sebab bila sapu jek kat ulser tu, walaupun initially sangat pedih..then aku akan rasa tempat yang disapu itu numb mcm disuntik dengan ubat bius cabut diri. Serius best...which means after that makan la macam org tak ingat dunia...hehehehe.... yang tak bestnya..dah 2 hari pakai nie tapi masih tak senang2 lagi...uwaaaaa.... cepatla sembuh... i can't take it anymore...!!!

No comments:

Post a Comment