Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Friday, October 25, 2013

TIPS NAK BUAT CHAR KUEY TEOW YANG SEDAP

Alhamdulillah ~ beberapa hari lepas resipi Char Kuey Teow menggunakan pes ala-carte Ieja yang aku poskan itu telah dipilih oleh pemilik Ieja Marketing untuk dijadikan resipi demo di Kolej Tun Fatimah di UTM Skudai, Johor. Aiyo... mcm hover la plak kan... aku nie bukan sesiapapun... aku hanya someone yang suka memasak, suka eksperimen bab masak-masak nie, suka makan dan suka share..tu jek... anyway, Alhamdulillah jika effort aku itu boleh menyebabkan ramai lagi penggemar char kuey teow boleh masak sendiri kat rumah...hehehehee

tu dia gambar char kuey teow berasap aku..resipi sila search post lepas-lepas
Actually, macam aku cakap tadila.. aku bukan pro pun... tapi, melalui pengalaman dan pembelajaran aku lah...ada beberapa tips yang boleh membantu mendapatkan char kuey teow yang sedap.

1. Masak untuk sorang-sorang - dengan erti kata lain, nak goreng Char Kuey Teow nie bukan macam goreng kuey teow untuk sarapan sekeluarga tu. Lainnnn... ini turut disebut dalam kursus kulinari bersama Chef Li yang aku attend 9 tahun lalu. Masak untuk sepinggan-sepinggan. Baru rasanya menjadi mcm Char Kuey Teow. Tak caya? Aku sendiri tried and tested many times...memang seriously betul apa dia cakap. So skang nie kalau aku masak untuk aku seorang dan untuk sekeluarga, aku akan guna dua resipi berbeza.

2. Kuali kena cukup panas, api besar - exactly, baru terasa aroma kuali besi tu. Aku tak reti nak explain, tapi cubalah rasa sendiri kueyteow goreng pakai kuali api kecik dgn api besar... terasa berbeza okay hasilnya... betolll....

3. Mesti ada unsur haiwan di laut dalam Char Kuey Teow - it's true..contohnya udang, kerang, tapak sulaiman, sotong....kalau tak x sedap. Oh lagi satu, char kueyteow kena pakai air rebusan udang. Baru naik rasa manisnya. Tapi, aku yang malas dan nak simplekan segala benda nie biasanya x de la nak berair-air rebusan udang nie. What I did ~ aku letak udang 5-6 ekor buang janggut je..kepala biarkan sebab bila masak, air dari kepala udang tu akan memberi kemanisan keudangan sama je mcm air rebusan udang. Jangan guna air rebusan daging or ayam... memang x sama.

4. Telur pun wajib - 1 or 2 biji telur untuk sepinggan char kuey teow.

5. hanya 2 jenis sayur yang MESTI ada dalam char kuey teow iaitu taugeh dan daun kucai. Tak perlu sawi tak perlu tauhu (tauhu tu sayur ke?) atau sayur lain-lain... dan pastikan taugah dan daun kucai tu ditabur akhir sekali sebelum matikan api. Sebab sedap gila krup-krap-krup-krap taugeh rangup-rangup... weehoo.. I love fresh vegetables and fresh vegetables good for health...!!!

So, itulah tips yang dapat alu sharekan.
Selamat ber char kuey teow...!!!

No comments:

Post a Comment