Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Friday, October 18, 2013

JIKA TAKDIR AKU BUKAN SEORANG JURUTERA LAGI....

AKU REDHA! AKU PASRAH! AKU GEMBIRA!

Kerana aku yakin dan pasti Allah SWT mencorakkan takdir terindah buat aku menghadapi sisa-sisa hidupku yang entah sampai bila ini...

Nope... I didn't mean that I am dying... pardon my sentence...cuma kita kena sentiasa ingat yang Allah Maha Berkuasa menarik nyawa kita bila-bila masa sahaja... jodoh dan kematian itu rahsia Allah... remember?

Dulu mungkin aku takut... saaangattt takut kalau aku tak kerja, kalau aku tak dapat kerja bla bla bla... tapi, Ya Allah... this time aku rasa jiwa aku sangat lapang okay... dalam pada tempoh perkhidmatan aku di V ini berbaki 9 hari (tolak weekend).

Aku yakin akan rezeki Allah itu luas...
Aku yakin rezeki itu dalam pelbagai bentuk...

Maybe I am not born to be an Engineer...
Ada aku kisah? I know I am totally screw up as an engineer. Yes, memang graduated with BEng(Hons) Computing & Communication Systems Engineering from University of Manchester Institute of Science & Technology, United Kingdom sounds so grande to some sort of people... but for me it is nothing because I have no interest in engineering anymore!

Jiwa aku just bukan untuk menjadi seorang engineer.
I am a genius... I am talented... I am brilliant... I am smart... I am independent... I am knowledgeable...
BUT... not in an engineering kind of things...

Bilamana kita tak minat... kita tak perform...
Bilamana kita tak perform... our future is just not there...
And all the jobs becoming burden and something we don't look forward to...
And that is what I felt since July 2011, bilamana boss aku tu suh aku jadi Test Engineer...
Oh before that aku pun bergelar Test Engineer...but my duty is more to Systems... kalau bab nie aku minat la..hehehe...

But as time goes by...
As years go by...
Aku admit... minat aku dan bakat aku more into business...
Minat aku pada any kind of business... MLM ke tak MLM ke... (i am not talking about the pyramid schemes kind of things ok..) aku try...
Ada yang berjaya ada yang tak...
Tapi aku rasa paling syok business makan-makan kot...
Aku suka makan... (see my body la wooooiiii)
Aku suka masak...
Aku suka jual jual jual
Promote promote promote
Yang lebih berjayaaaa dari MLM-MLM aku...
And I feel bless bila orang suka dengan makanan yang aku jual....
ALHAMDULILLAH...!!!

Maka.. apakah aku membuang masa selama 5 tahun study di UK?
Apakah aku menghabiskan duit MARA yang aku x perlu bayar balik tu?
Tengok sekali pandang ... "Ha'ah... buang duit ke MARA hantar budak Eca nie gi belajar tinggi-tinggi..tapi hasilnya hampeh nyoqqqqq"
But tanya tuan diri dulu boleh...???

There are a lot of things yang aku belajar selama lebih 5 tahun aku di sana...
Yang tak ternilai dengan A-Level certificate straight As aku...
Yang tak masuk syllabus Ijazah Kepujian aku...
Dan tak terbayar dengan wang yang MARA belanjakan untuk aku...yang masa tu tak silap aku RM245,000.00 kalau tak salah aku lar sepanjang pengajian aku di sana...

Banyakkkk sangat....

Paling utama yang aku belajar... AKU MENGENALI DIRI SENDIRI... Aku menjadi diri sendiri... dan benda nie tak ada dalam mana-mana silabus pun yang aku amik....

I know my strength...

I know my weakness...

I know what I want...

I know what I can do...

I know what I can't do but how to make it works...

I learn from mistake...

Masa silam itu...memang tak akan berulang kembali... I can't mend my own mistake... aku tak boleh kembali kepada waktu itu yang mana kesilapan-kesilapan itu sedikit sebanyak telah mengubah hidup aku....

Well, we just need to keep carry on... live the life...

Belajar.. belajar dan belajar....

dan paling penting... ingat Allah dan berserah kepadaNya.

anyway, jangan lupa LIKE my page: Merak Foods, Health & Beauty


No comments:

Post a Comment