Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Tuesday, July 31, 2012

SAHUR - RENDANG AYAM JAM 4 PAGI

Salam Y'All... :-)

Walaupun aku sedang 'bercuti', tapi demi encik suami dan anak sulung tersayang ku gagahi juga diri ini untuk bangun awal pagi menyediakan juadah sahur untuk mereka. Bak kata kawan aku, dapat pahala menyediakan makanan sedap-sedap walaupun kita tak dapat berpuasa. Sangat memotivasikan, sampaikan aku bangun memasak jam 3 pagi tadi okeh! Actually, aku tertidur dengan busyukmasyam around pukul 10 malam.. telefon aku charge kat bawah, so when suddenly aku terjaga di dalam kegelapan..tergopoh-gapah aku turun bawah, memandangkan bilik tidur aku memang takde jam dan selalunya kalau terjaga aku meraba cari handphone untuk tgk jam pukul berapa dan aku memang set alarm kat phone pukul 4.30 pagi. Tgk2 jam Astro tepat 3 pagi. Mata plak terbuntang rasa x nak tidur...terus ke dapur, tanak nasi and prepare bahan untuk memasak. Menu sahur untuk Mr. Z dan Kak Long... Sayur Goreng Campak-Campak (ada cendawan, brokoli, cauliflower dan chicken strip) dannnn... Rendang Ayam 4 Pagi...hehehehe...

Apa jadahnya nak masak rendang untuk sahur, kan? Lainlah kalau untuk berbuka puasa... but dengan Rempah Segera Seri Tunjung... segalanya mungkin! Rempah ini diperkenalkan oleh my old friend yang sama-sama study di UK dulu... (aku di England, beliau di Scotland). So, bila aku browsing the shelf kat Tesco Kulaijaya dan ternampak rempah jenama Seri Tunjung, I don't have to think twice... terus grab 2 bungkus... satu rempah rendang dan satu lg kerutuk.. well both of them bagi lidah aku rasa sama jek...tapi I tell you, memang sedap... jom tengok kalau tak percaya :-)

This is how it looks like...kalau di Tesco, boleh didapati di rak-rak industri IKS

Sebungkus rempah ini boleh digunakan untuk memasak 500g ayam atau daging...ianya didatangi dalam bentuk pes rendang dan dah siap letak garam sekali! So jangan cuba-cuba tambah garamnya... rasanya dah sedang-sedang elok. Hanya perlu tambahkan daun kunyit dan santan... aku add sebatang serai untuk kasi aroma dia bertambah mengancam! Oh lupa..tambahkan 1/2 keping asam keping untuk bagi sedikit masam.

Daun Kunyit dihiris halus, serai dipecah-pecahkan

Cara memasaknya sangat mudah:


Satukan daging ayam atau lembu atau kambing atau unta dengan santan pekat, pes rendang Seri Tunjung dan asam keping. Untuk sebungkus rempah tersebut, boleh gunakan 500g daging haiwan-haiwan yang berkenaan + 1/2 keping asam jawa + 3 cawan santan pekat. In my case, aku gunakan daging ayam solid, potong jadi chicken strip..dan secebis je asam keping sebab tak mau jadi masam sangat.

Masak dengan api perlahan, sampai daging ayam masak dan kuah pekat...baru aku campakkan serai dan hirisan daun kunyit. Tambahkan air sket kalau nak ada kuah... aku x suka rendang kering...

Dan hasilnya....

SELAMAT MENCUBA! Sesuai untuk masak skala kecil memandangkan macam tak berbaloi je nak masak rendang untuk sepinggan or sekali makan... :-)

2 comments: