Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Monday, June 4, 2012

MUAR ~ IT'S ALL ABOUT FOOD...!!!


Heaven...!!! I am in heaven...!!!
For me la at least, Muar is a food heaven... Alhamdulillah, tertunai sudah hasrat di hati untuk balik kampung melawat mak dan adik2 serta sanak-saudara sambil JJCM...!!!

Bertolak dari JB bas jam 9.00 pagi bersama Kak Long, I was relieved when Eiman dan Adik kedua-duanya takde la nangis guling-guling bila Mama dan Kak Long bertolak ke Muar... in fact they were jumping and happily waving their hands...sangat comel..dan aku wajib la rasa a bit guilty terpaksa tinggalkan mereka dengan ayah... kasi can la kat Mama nak relax a bit kan... everybody needs time of their own kan...

So there we go... misi JJCM di Muar bermula the moment we touched down di Stesen Bas Bentayan. Menunggu adik manis saya, nurse Nana dari KL... menyeberang je jalan...kami menuju ke Kedai Kopi 434... dah ada cafe di sana..dulu takder... and operasi membeli kopi... tiba sana rambang mata... tapi aku x nak beli kopi serbuk... history does tell, kopi serbuk end up beku kt dapur dimasukki angin.. so end up beli White Coffee ala-ala cappucino gitu dan uncang kopi O... Mr Z dah rasmikan dah pun malam tadi :-)

Kopi 434...!! Digemari ramai...original hanya dari Muar. Ada cop Halal JAKIM :-)
Then kami menapak ke Mee Bandung Abu Bakar Hanipah di Muar Bazaar. FYI, since aku mula mengenal mee bandung... inilah satu-satunya kedai mee bandung yang menepati selera dan citarasa aku... in fact inilah Mee Bandung Paling Ori... rasanya dah berjuta pelanggan datang ke mari.. termasuklah celebriti dan VIP such as Dato' Razali Ibrahim, Chef Wan, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan ramai lagi. Kalau tak caya, boleh tengok kat dalam kedai ini...banyak giller gambar tuan kedai dengan segala macam artis :) Ini dia tokey Kedai Mee Bandung, pemilik tangan emas yang dah memasak bertan-tan Mee Bandung. Oh.mereka juga ada menjual rempah segera yang rasa 90% macam yang Pakcik Abu Bakar Hanipah ini masak. Kenapa 90% jer..?? Sebab 10% lagi itu adalah air tangan beliau...

Tokey merangkap Tangan Emas.. Abu Bakar Hanipah. Pic courtesy Google Image
And ini pula gambar yang aku captured..setelah dicollagekan untuk jimat ruang dan masa menguplod...lalalalala....

Ikut Arah Jam - Mee Bandung Mega Lazat > Bunting di dinding kedai > Kak Long menikmati satay, one of her favourite food > Post-Lunch.. almost licin..kenyang level tergolek dog! > Satay yang yummy > adik saya nurse Nana menikmati Mee Bandung
Meneruskan perjalanan pencarian makanan... kami ke Fung Seng Bakery..lokasi...selang few kedai je dari Mee Bandung. Tapi aku x snap apa-apa kat sini...cuma kat sini aku cakapla.. bun, roti, tart, kek etc semua sedap-sedap pada harga berpatutan :)

Pemandangan Fung Seng pada waktu malam
Then...temankan Nana ke Avon, dalam pada teman tu..aku pun shopping light-light juga...huhu...pastu, langkah diteruskan menuju ke bus stand tanjung... on the way, kat belakang Menara Optometri (previously and well-known as Toko Buku Manaf before)...aku sempat singgah beli apam bulat. Apam bulat Muar memang terbaik and kat stall yang ini..best of the best...kdg2 cousin aku balik sesekali sekala borong banyak-banyak dari sini... 


.
Maka...our foodiot journey tamatlah di sini... mujurlah aku balik naik bas. Kalau aku driving (alone!) sah-sah lagi panjangggg langkahnya... warung Renney's, Nasi Beringin, Ayam Goreng aku lupa nama kat Econsave Muar, Asam Pedas Pt Jawa.... huhuhu... but later, maybe tonight or so..aku akan story pasal RH Ramli burger... kawan sekolah aku punya stall yang aku serbu pada sebelah malamnya :-) Watch out....!!!!

No comments:

Post a Comment