Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Saturday, September 20, 2008

{ MARI MEMASAK 3 }

Huhu..di petang Sabtu yang bosan ini, aku kat opis lagi menyiapkan kerja yang tak siap-siap...!!! Argkhs... penatla.. apalagi dari pagi tadi network ada masalah sket... dah ptg nie baru dapat berinternet. Oh ya, hari nie aku tak masa utk buka tau sebab balik nie kang aku terus gi Kota Tinggi...buka kat sana la nampaknya. However, nie aku nak share lauk yang aku masak last weekend. Aku lupa la Sabtu ke Ahad..tapi rasanya Sabtu kot.. aku masak Gulai Ayam Sempoi.. memang sempoi tapi it has been my favourite after aku alter resipi yang aku jumpa dalam Majalah Saji satu ketika dahulu...

Resipinya sangatlah simple, aku tak lokek nak share :)

Bahan-bahan:

Ayam - 1/2 ekor

Kentang - 3 biji dibelah empat

Santan kelapa - biasanya aku guna santan M&S je sebab malas nak memerah kelapa and low kolestrol

Asam keping

Air secukupnya

Garam & ajinomoto sesedap tekak

Bahan-bahan tumis:

Bawang besar - 2 biji

Bawang putih - 2-3 ulas

Halia - sebesar 1/2 ibu jari

Kunyit hidup - 1/2 ibu jari (serbuk pun boleh..cincai je la)

Lengkuas - optional

Serai - 2 batang

Rempah 4 sekawan (optional)

Lada kisar - ikut korang nak sepedas mana

How To -

1 - Ayam dibersihkan.

2 - Tumbuk bahan-bahan tumis tadi, kecuali serai yg dipecah-pecahkan. Then tumis sampai naik bau.

3 - Masukkan ayam, balik-balikkan sampai harum semerbak. Tambahkan air dan masukkan kentang. Biar sehingga mendidih serta ayam & kentang empuk.

4 - Kemudian masukkan santan. Biar sehingga mendidih. kacau selalu bagi mengelakkan santan bergentel.

5 - Masukkan asam keping, garam dan ajinomoto secukup rasa. Pastu boleh dihidangkan.

Sedap makan dengan nasi panas, Nak letak tomato pun ok jugak, so tak perlu letak asam keping. Kak Long suka giller makan gulai ayam nie dengan lempeng. Worth cooking & selamat mencuba :)

2 comments:

  1. pergh... nasib baik buka web nie lepas berbuka...

    ReplyDelete
  2. hehehe..bapa yg single at the moment..bolehla nak cuba experiment masak kat rumah.. org umah jadi saintis kat makmal, kasi can suami dia buat eksperimen memasak kat rumah..hehehe

    ReplyDelete