Jom Follow Saya

PREPAID PALING MURAH DI PASARAN

Tuesday, December 4, 2012

SEBUAH PEMERGIAN...

.... Hari Sabtu tengahari hari tu, aku ke Tebrau untuk jemput Encik Z balik kerja, memandangkan I need to use the car on that very morning. Dari highway sampai ke area flat kat Tebrau nie yang aku lupa apa nama dia, I saw a van..dah dekat baru nampak..oh! Van jenazah... Islam.. Melayu kita la tu... hati tak berapa terkesan... then malam tu, sewaktu berFacebook aku terbaca post SKBP berkenaan kematian seorang bekas guru SKBP yang dah pindah ke SKPU... Innalillah... 2 berita kematian dalam hari yang sama..jauh di sudut hati... siapakah yang ketiga? Seriously... terdetik di benak aku who's next? Someone I know?

Pagi Ahad... tatkala aku nak prepare breakfast untuk anak... aku bukak handphone yang aku Silentkan dari malam sebab x mahu gangguan ketika tidur. I received a miss call from Azhari. Azhari was my classmate masa di MRSM Terendak drom form 3-5. Aku pelik..apa jadahnya dia nak call aku? Tak pernah-pernah... we were rarely get in touch kecuali sesekali dalam group MRSM Terendak 5A1 kat FB. Aku buat tak tahu... teruskan buat breakfast until Diana Din sms aku berbunyi lebih kurang "Beb.... Asyrul meninggal."

Aku tersentak... Innalillahi Wa Inna Ilahi Raji'un... Asyrul? Apa benar? Seakan tak percaya. Seorang sahabat... yang sebenarnya takde rapat or kamcing pun ngan aku masa kat Terendak dulu... kami berlainan homeroom. Sempat sekelas masa form 3 saja... dia jenis ulat buku, bukan jenis campur huhahuha or gatal2 punya budak.. dia sangat baik.. sangat pandai... dapat 8A masa PMR... SPM aku x sure..x ingat... dia BPP... dia seorang yang agak kuat ke surau, beraktiviti keagamaan... yes.. itu Asyrul yang aku kenali...

Kehilangannya buat aku sedikit terasa. First..kerana kami sama-sama di MRSM Terendak selama 5 tahun... sejujurnya aku katakan, walaupun aku nie dikategorikan sebagai garang, tak campus orang dan mungkin unpleasant girl sewaktu di Terendak dulu... aku anggap setiap budak batch SPM 1996 itu sebagai ahli keluarga dah... bukan sekadar schoolmate. Mengapa? Kerana we grew up together. Kami membesar bersama..dewasa bersama.. makan makanan dari kawah yang sama.. dengar siren yang sama...most of the thing sama-sama... maka, sebuah tali persaudaraan yang sangat halus dan sukar ditafsirkan itu wujud...walaupun mungkin masa kat Terendak dulu hardly talk to each other or mungkin tak pernah bercakap! Rasa sedih akan kepergian Asyrul amat aku rasakan...

Asyrul pergi pada usia 33Y.... usia yang mana seorang manusia tak kira lelaki atau perempuan sdg mendaki kejayaan... tetapi dia... pada usia optimum ini, bertarung dengan penyakit leukimia... few months back aku memang ada terbaca di wall one of my friends yang arwah admitted to hospital tetapi peliknya kenyataan itu tiba-tiba di tarik balik... I dunno the reason tapi mungkin tidak mahu diperbesarkan etc etc... dan I thought he was doing fine until kelmarin...perjuangannya melawan Leuikimia...yang pada akhirnya dia tewas... tewas di duniawi... namun sebenarnya ianya sebuah kemenangan untuk arwah... kerana Allah lebih menyayangi Asyrul dari kita-kita yang masih hidup... arwah lebih istimewa dari kami-kami...

Tidak banyak kenangan aku dengan arwah... like I said, dia jenis buat kerja sendiri... cuma kisah selepas zaman MRSM arwah yang terkesan di hati... pengorbanan... perjuangan... keberanian... Ya Allah, I don't think I should write it here... ianya bersifat peribadi..yang aku dengar dari sahabat-sahabat yang akrab dengannya..dan kebetulan kamcing dgn aku... Allah..hanya Allah yang mampu membalas dan menimbang pahala yang arwah dapat atas apa yang telah beliau lakukan!

Semoga Allah merahmati roh beliau...
Semoga Allah menempatkan beliau di tempat yang selayaknya untuk beliau...
Semoga Allah tabahkan jiwa ahli keluarga, isteri... yang beliau tinggalkan...
Al-Fatihah... you will be remembered always.....



Note:
Kalau mengikutkan apa yang aku tahu, arwah adalah sahabat keempat dari batch SPM 1996 yang telah kembali ke pangkuan Ilahi.
1. Ramzu Nasri - homeroomate aku, meninggal semasa form 4 ke form 5..penyakit misteri
2. Kareno - budak kelas 4A3/5A3.. aku lupa nama betul dia but cod - dehydrated after latihan ketenteraan kalau x silap aku... correct me if I wrong...
3. Mohd Farihan Tasriri - homeroomate aku juga, meninggal a few years back due to heart attack
4. Mohd Norasyrul Nordin.

No comments:

Post a Comment